DSC06588

MÚZEUMPEDAGÓGIA A WENCKHEIM-KASTÉLYBAN

A foglalkozások során a diákok megismerik hogyan épült a kastély, miként történt az alapkőletétel és terepasztalon modellezik a kastély különleges pinceépítési megoldását. Megismerkednek az ország egyik első “szolgáltatóházával” és azzal, hogy milyen bonyolult is az étel útja a konyhától a vendégek asztaláig, no és azok a vendégek, miként is jutottak le a pesti Wenckheim-palotából a szabadkígyósi kastélyba.

Jelen múzeumpedagógiai program célja, hogy a foglalkozások során játékos formában betekintést nyújtson a kastély egykori lakói, alkalmazottai életének részleteire, szokásaira, illemszabályaira, napi rutinjára, azaz egy kiegyezés kori uradalmi központ „működésére”.

A kastély múzeumpedagógiai foglalkozásai

A foglalkozásokon előnyben részesítjük a páros, ill. csoportmunkát.  Így megjelenik a kooperatív munkaszervezés, és interaktivitás, kiemelt szerephez jut a társas interakció, az egymástól tanulás is.  A nem iskolai környezetben a tanulók személyiségének új oldala is megmutatkozhat. A közös élmény erősítheti, alakíthatja az osztályközösségen belüli kapcsolatokat, amely hosszabb távon is pozitív hatással lehet a személyes fejlődésre és a közös tanulásra.

Az óvodás korosztály koncepciójának kidolgozása során, hosszas mérlegelés után döntöttünk úgy, hogy egy mese segítségével ismertetjük meg a gyerekekkel hogyan éltek, miként öltözködtek, mit ettek és hogyan szórakoztak, ha nem is a király, de grófok, grófkisasszonyok, vagyis a Wenckheim család tagjai. Az óvodás csoportok talán először találkoznak valóságos palotával, ahol a pompán és az imponáló méreteken túl, megismerkednek a kastély, a vendégség, a vendégvárás főúri módjával, mindezt játékos, mozgásos, meseséta keretében. A foglalkozás a gyerekek kreativitására épít, a mesében hallott fogalmakat, karaktereket élményként, érthetően ismerik meg, miközben jót játszanak, szókincsük bővül, kifejezőkészségük, társas kapcsolataik egyaránt fejlődnek.

Az alsós gyerekek habitusa, hozzáállása sokban hasonlít az óvodásokéhoz, de már óvatosan azért „munkára foghatók”. A kastély különböző termeiben megnézzük velük, hogyan is éltek, miként öltözködtek, mit ettek és hogyan szórakoztak a Wenckheim család tagjai. Tapintható, kézbe adható demonstrációs eszköz-készletet állítottunk össze (fűszerüvegcsék, illatzsák) ezzel is fokozva a tanulási élményt. A foglalkozás a gyerekek kreativitására épít, de szükség van minden érzékszervre (szagolós, tapintós játékok) a csoportos játékok során kifejezőkészségük, társas kapcsolataik egyaránt fejlődnek.

A felsős korosztály számára már mélyebb betekintést nyújtunk a 19. századi arisztokrata életformába. A foglalkozás során a diákok megismerik hogyan éltek, viselkedtek, öltözködtek, mit ettek az előkelőségek, mi került az asztalukra vendégség idején és maguk is kipróbálhatják, miként terítettek egykor a Wenckheim családnak. Megnézzük hogyan tanultak illemet a grófnő, Wenckheim Krisztina gyerekei, és tanulás mellett hogyan szórakoztak a bálteremben, ahol most mi is a korabeli tánczenét hallgathatjuk, sőt, még a legyezőnyelvet is kipróbálhatjuk.

Középiskolások megismerhetik Ybl Miklós bravúros építészeti megoldásait, a biogáz előállítás, korszerű raktározási és kiszolgáló rendszert. A magánrepülőgép, autómobil és sok egyéb mellett, a kastély termeiben bemutatott falképek, a berendezett szobák betekintést nyújtanak a 19. századi arisztokrata életformába. Megnézhetik, hogyan öltözködtek, miként viselkedtek a kastélybéliek, mit írt elő az etikett, mi illett és mi nem a “boldog békeidők” házibulijain, azaz a bálokon.

Ezek a foglalkozások csapatépítő, osztályközösség formáló jellegük mellett arra is alkalmasak, hogy a pedagógus különleges helyzetben, kívülről szemlélve az osztályát új információkhoz juttassa a diákokat. A közös élmény jótékonyan erősítheti, megújíthatja az osztályközösségen belüli kapcsolatokat, ami hosszabb távon is pozitív hatással lehet a személyes fejlődésre és a közös tanulásra.

A látogatás, ill. a múzeumpedagógiai foglalkozások lezárásaként egy csoportkép készül, ami segít majd felidézni az itt töltött időt és esetleg kedvet csinál egy következő csoportnak a kastélylátogatáshoz.

INFORMÁCIÓ ÉS BEJELENTKEZÉS

A múzeumpedagógiai foglalkozásokra előzetes bejelentkezés szükséges az alábbi elérhetőségeken:

E-mail cím: szabadkigyosikastely@nofnkft.hu
Telefonszám: +36-30 / 430-1810

Múzeumpedagógiai foglalkozások iskolai csoportok, osztálykirándulások és táborozók részére,
előzetes időpont egyeztetéssel, min. 15 főtől:

1 100 Ft/fő (óvoda és alsó tagozat)

1.500 Ft/fő (felső tagozat és gimnázium)

amely tartalmazza a belépőjegyet és a foglalkozás árát.